duminică, 10 februarie 2013

Rasaduri

Cred ca am mai zis ca urasc din toata inima iarna desi m-am nascut in pragul ei. Ei bine pe mine ma enerveaza rau, dar rau de tot, natura moarta sau intrata in amortire iar pentru asta nu pot sa dau vina decat pe iarna.

Acum ca m-am "racorit" dand vina pe anotimpuri, va mai pot spune ca tai cate o zi din calendarul de birou cu emotia copilului care stie ca va primi o cutie maaare de bomboane pe 1 martie. Eu primesc primavara, nu bomboane dar eu ma multumesc cu primara si nu-mi trebuie niciun fel de bomboane.

Mai sunt 18 zile pana la sosirea primaverii, cel putin calendaristic. Vara ce vine are "agatate" o multime de planuri, acum sa vedem ce putem pune in aplicare si ce nu.

Pentru ca vine primavara, am pus si eu primele seminte pentru rasaduri ( puteti vedea ce soiuri am sadit in pagina asta). Am comis evident si prima greseala caci asa este cand citesti o gramada de informatie si nu stii sa discerni care e corecta si care nu. N-am acoperit rasadnitele cu folie ca sa nu faca mucegai, caci asa am citit. Anul trecut au fost acoperite si nici urma de mucegai dar acum m-a apucat pe mine sa aplic ce citesc.
Semintele au fost semanate pe 3 februarie. Deocamdata doar cele de castraveti au incoltit si incep sa scoata capsoarele. Restul ( tomate si ardei) protesteaza si inca n-au aparut. Desi sunt pe pervazul ferestrei ( deci intr-o incapere incalzita, ocazional acel geam se deschide. Si cred ca le-a fost frig, altfel nu-mi explic. Am rascolit putin pamantul sa vad care e statusul. Pare ca abia acum incoltesc. Pai abia dupa o saptamana? Clar le-a fost frig, deci nu faceti ca mine, inveliti-le cu folie pe care o puteti indeparta dupa ce plantutele au rasarit. Am invelit si eu tomatele astazi. Ardeii inca nu. Ma mai gandesc.
De mentionat ca toate aceste seminte au fost plantate pentru ca rasadurile sa fie ulterior transplantate in solar.

Pentru afara n-am semanat inca.





6 comentarii:

  1. Folia se pune, in acest caz, pentru pastrarea umiditatii. Spatiul protejat este insasi camera. O grosime de aer sub folie de 2 centimetri contribuie f. putin la obtinerea unei temperaturi superioare mediului. Poate doar ca pastreaza ceva mai mult temperatura existenta in perioada cat ferestrele sunt deschise.
    Este problematica situatia in care stratul superficial de substrat se usuca. Procesul de germinare fiind declansat, germenii mor in lipsa umiditatii. Daca procesul de germinare nu s-a declansat inca, semintele vor rasari cand vor fi indeplinite conditiile.
    Este cunoscut cazul semintelor marunte cu perioada lunga de germinare, cum sunt morcovii si ardeii. Daca nu sunt intrunite conditiile de umiditate de-a lungul intregii perioade de germinare, germenii mor. Semanam de doua sau de trei ori aceste legume si, uneori, avem noroc sa prindem conditiile necesare pentru rasarire de-a lungul intregii perioade. Perioada aceasta se scurteaza daca temperatura mediului este mai ridicata. Dar cand avem temperatura ridicata, avem si risc de uscare a solului crescut.
    Anul trecut, in gradina mea de la tara, prima semanare de patrunjel si morcov s-a soldat cu o germinatie haotica, cu mari spatii goale pe randurile de plante. Am mai semanat odata, in alt loc, morcovi si au iesit bine. In scurta vreme am semanat si patrunjel a doua oara (cred ca la o saptamana dupa a doua serie de morcovi) si nu au mai rasarit decat cativa. Mare mi-a fost surpriza dupa perioada de ploi de toamna, cand degajam terenul de buruieni, sa gasesc acest patrunjel frumos rasarit la cam jumatate de an dupa ce-l semanasem! Din pacate era prea tarziu, a trebuit arata gradina.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nelu, bine ai venit pe la noi in primul rand si multumesc pentru explicatii, sunt foarte utile. Daca ai stii ce rateuri am dat eu cu morcovii pana acum, grupa mare. Dar nu din cauza ca nu au rasarit, au rasarit bietii. Ci din cauza ca niciodata nu ma pricep sa-i raresc cum trebuie. Anul asta am cumparat un plic de seminte "cu banda" si sper sa reusesc o cultura mai normala. Eh, experienta ne va lamuri. Tot anul asta vreau sa imi cultiv si propriile rasaduri de patrunjel. Pana acum am pus rasaduri cumparate, insa fara cine stie ce succes. Acum incerc varianta semintelor prin martie-aprilie,

    RăspundețiȘtergere
  3. He-he, morcovul si patrunjelul nu se cultiva, in mod obisnuit, prin rasaduri obtinute in spatii protejate. Totusi, iata ce idee interesanta am gasit pe net si am pus-o bine, in colectia mea de link-uri interesante:
    http://www.workdaychickenpictures.com/workdaychickenpictures/Chickens_And_Gardens_Blog/Entries/2010/9/12_Carrot_experiment.html
    Tipa seamana morcovi in cilindri rulati din hartie de ziar, cred cate o samanta pe bucata, apoi ii planteaza in gradina, cu tot cu cilindru!

    RăspundețiȘtergere
  4. Si eu astept cu nerabdare primavara.
    De rasduri am vrut sa ma apuc ieri ... insa nu am gasit semintele si am zis ca mai aman o saptamana pana weekendu viitor

    RăspundețiȘtergere
  5. Bun vennit primavara si sa aveti parte de rasaduri frumoase si sanatoase. Cu stima,

    RăspundețiȘtergere
  6. @Florin, ale noastre deja am rasarit dar sunt ceva probleme cu pamantul in care au fost plantate. O sa povestesc despre asta intr-un post separat.

    @Vasile, da, si eu ii tot urez "bun venit" dar primavara pare sa intarzie. Multumim de urari si te mai asteptam pe la noi.

    RăspundețiȘtergere